10

Het internet lijkt steeds een groter doolhof te worden in fotoproductenland. Niet alleen stijgt het aantal aanbieders van fotoboeken en -producten, ook het aantal mogelijkheden binnen deze aanbieders neemt toe. Je kan tegenwoordig kiezen uit meerdere formaten, boekomslagen, papiersoorten en verschillende software. Daarnaast concurreren de bedrijven ook met de prijs. Door de bomen is haast het bos niet meer zien en duidelijke reviews tussen al deze opties ontbreken. Vanwege deze ergernis reviewt Laura Weemering Photography alle mogelijkheden en verschillen opdat u precies weet welke opties u wilt gebruiken.

Blurb.com

Afgelopen maand stuitte ik op het probleem dat de aanbieder waarmee ik mijn fotojaarboek aan het maken was slechts 120 pagina’s aanbood per fotoboek. Hierdoor moest ik mijn jaarboek opdelen in verschillende delen. Jammer! In mijn zoektocht naar een oplossing ontdekte ik het bedrijf Blurb.com.

Blurb werd in 2006 opgericht met het ideaal om het publiceren van een (paar exemplaren van je eigen) boek  goedkoper te maken. Het bedrijf werd ’s werelds eerste platform voor het creëren, afdrukken en publiceren van onafhankelijke boeken. Fotoboeken kunnen worden uitgebreid tot maximaal 440 pagina’s en zelfs worden ontworpen met InDesign. Is dat toch te hoog gegrepen, dan biedt Blurb ook haar eigen software aan: BookWright.

Screenshot at jun. 07 16-32-13Screenshot at jun. 07 16-15-42

Naast fotoboeken biedt Blurb ook het afdrukken van trade-boeken en magazines aan. Duidelijke reviews van de kwaliteit van deze producten ontbreken echter, dus wilde ik zelf twee tradeboek ‘testboeken’ bestellen om te zien of trade-boeken een goede vervanging zouden zijn voor mijn jaarboeken. Blurb wordt vanaf 100 pagina’s per boek namelijk zeer prijsgunstig!

PicMonkey Collage

Bij een trade-boek kan er een keuze worden gemaakt tussen verschillende formaten, omslagen en papiersoorten. Ik besloot twee trade-boeken van 20×25 cm met softcover te bestellen waarvan een met economy-kleurpapier en een met standaard-kleurpapier. De eerste maakte ik met InDesign, de tweede met BookWright.

Software

Screenshot at jun. 07 16-40-38

Voor InDesign kun je via Blurb een handige plugin downloaden. Hierdoor weet je zeker dat de instellingen, marges, snijlijnen en de geëxporteerde PDF voldoen aan de juiste vereisten. De handleiding die hierbij op de website wordt gegeven vond ik zelf erg onduidelijk en het heeft mij veel tijd gekost voordat ik de toch de juiste instellingen had gevonden. Daarnaast ben ik geen held met het werken via InDesign.

Screenshot at jun. 07 16-41-49

BookWright is voor de InDesign-nono’s zoals ik, een handigere optie. De software geeft duidelijk de snijranden (rode stippellijn) en de veiligheidsmarges (paarse strook) aan. Wat mij echter direct irriteerde was dat BookWright niet vasthoudt aan de originele afmetingen van de foto! Daarom heb ik mijn pagina lay-out opgeslagen zodat ik zeker wist dat alle foto’s van gelijke grootte zouden zijn. Daarnaast moet je alle foto’s die je wilt gebruiken inladen in het programma: dit duurt lang en digitaal scrapbooken is hierdoor niet mogelijk. Daarnaast ergerde ik me eraan dat de tekst na één muisklik al opent in een tekstvak, terwijl ik deze gewoon wilde verplaatsen. De papiersoort moet bij BookWright ingegeven worden, onder het kopje ‘omslagen’. Daar kwam ik echter pas na het uploaden van mijn boek achter.

Screenshot at jun. 07 17-10-58

Een laatste minpunt aan BookWright is dat er geen paginavullende foto over de kaft kan worden geplaatst. Ik heb mijn foto dus opgesplitst in twee foto’s, maar de rug van de kaft blijft hierdoor wit. Dit probleem doet zich niet voor bij InDesign.

Betaling en Verzending

De kortingsactie van Blurb stelde een uiterste besteldatum en vanwege tijdgebrek liet ik het afronden van mijn bestelling op het laatste moment aankomen. Pas om 10 uur ‘s avonds  (2 uur voor het aflopen van de 35% korting) kwam ik erachter dat je via Blurb alleen met Paypal en creditcard kan betalen. Snel een Paypalaccount aanmaken had geen zin, omdat dit nog twee dagen verwerkingstijd kostte. Fijn…

De verzending duurde 9 dagen. Dit vind ik persoonlijk erg lang in vergelijking tot andere fotoboekaanbieders. Ook de verzendkosten zijn erg hoog. De verzendkosten van één boek naar Nederland kost €8,99. Voor twee boeken werd dit €10,78. Voor een bulk bestelling (vanaf 10, 51 of 101 boeken) krijg je een procentuele korting, maar die wordt direct bij de verzendkosten weer verrekend: 100 boeken verzenden kost €186,20! Bij Albelli.nl is dit voor 100 boeken slechts €35,–!

De twee boeken kwamen in twee aparte kartonnen verpakkingen binnen, dit had ook makkelijk in één pakket gepast. Het karton had geen handige scheurrand en even was ik bang dat ik mijn softcoverboekjes bij het openmaken zelf zou verscheuren! Fotoboeken en trade-boeken kunnen daarnaast ook niet samen in één bestelling. Dit betekent dat er dus twee keer verzendkosten moeten worden betaald.

1

De kwaliteit

En dan de kwaliteit waar het allemaal om ging. Ik had me vergist in het formaat en het was helemaal niet mijn bedoeling om 20×25 te bestellen (ik had 15×20 in mijn hoofd). Dit formaat past namelijk niet in de boekenkast, maar dat was mijn eigen fout! In beide boeken had ik afbeeldingen afgedrukt die ik ook al eerder op fotopapier had afgedrukt zodat ik het verschil goed kon zien.

De softcover had een glanzend matte afwerking. Het is steviger dan sommige andere softcovers die ik heb gezien, maar ik ben alsnog bang dat het snel zal kreukelen wanneer je het boek vaak in handen hebt.

Trade-boek Economy-Kleurpapier

3

Het economy-kleurpapier is goedkoper dan het standaard kleurpapier, maar is niet bedoeld om foto’s mee af te drukken. Daarom maakte ik op dit papier een gedichtenbundel. Voor teksten is dit prachtig papier! Wanneer je je zelfgeschreven boek wilt publiceren raad ik deze optie dan ook aan. De afbeeldingen zijn heel flets afgedrukt en hebben een witte ondertoon. Dit is goed te zien wanneer ik de originele foto op fotopapier ernaast houd.

8

Trade-boek Standaard-Kleurpapier

2 4

Het standaard-kleurpapier is niet heel erg stevig en is vrij dun, kreukels zijn snel te zien. Het papier glanst niet, zoals te zien was op de website maar heeft een totaal matte afwerking. Het lijkt alsof de foto’s met een donkere ondertoon afgedrukt zijn. Dit is vooral te zien wanneer ik een op fotopapier gedrukte foto ernaast houdt:

6

De afbeeldingen in het trade-boek worden heel erg scherp en krijgen donkere schaduwen. Het hele zachte uit de originele foto is verdwenen!

7

Linkerfoto: Boven standaardpapier, onder economypapier.

5

Linkerfoto: Standaardpapier. Rechterfoto: Economypapier.

Conlusie

Voordelen van Blurb

• Prijsgunstig voor (foto)boeken met +100 pagina’s.
  • Fotoboeken zijn uit te breiden tot maximaal 440 pagina’s, 240 pagina’s voor fotopapier.
  • Veel prijs- en kortingsacties.
  • Fotoboeken kunnen worden gemaakt met InDesign, Photoshop en Word. PDF bestanden kunnen worden geüpload.
  • De formaten zijn niet gelijk aan die van de andere fotoboekaanbieders en biedt dus andere mogelijkheden.
  • De website biedt een handige prijscalculator.

Nadelen van Blurb

• De software BookWright heeft beperkingen. De rug van de kaft blijft wit, foto’s verliezen hun oorspronkelijke verhoudingen en foto’s moeten eerst worden ingeladen.
  • De handleiding op internet vond ik soms onduidelijk.
  • Ik had een heel ander beeld van mijn tradeboeken dan op de website werd getoond.
  • Lange verzendtijd.
  • Hoge verzendkosten.
  • Bestellingen kunnen alleen worden betaald met Paypal of Creditcard en niet met IDeal.
  • Fotoboeken en Tradeboeken kunnen niet in één bestelling maar moeten apart worden verzonden.
  • De prijscalculator biedt de prijzen zonder BTW, verwerkingskosten en verzendkosten.
  • De formaten zijn niet gelijk aan die van de andere fotoboekaanbieders. Dit afwijkende formaat kan rommelig in je boekenkast overkomen
  • Er is geen klantenservice waarmee telefonisch contact opgenomen kan worden.

Al met al ben ik eigenlijk niet zo tevreden over Blurb. Ik had er veel van verwacht en ik zag een prijsgunstige oplossing voor mijn fotojaarboeken. Wellicht dat ik later nog een keer een echt fotoboek op fotopapier zal bestellen aangezien dit heel wat anders is dan een trade-boek en Blurb daarnaast veel verschillende fotopapieren aanbiedt. De Trade-boeken vallen mij qua kleur en papierkwaliteit erg tegen.

bloglovin